vrijdag, juni 13

IJsthee


Dit moet toch wel het beste glas ooit zijn? Het is in ieder geval de topper van mijn glascollectie. (jammer dat 'topper' onderhand zo'n nare Geer&Goor bijsmaak heeft)
Als je bij ons op bezoek bent en je wilt iets drinken heb je vaak de keuze uit 1) Koffie, 2) Thee, 3) Water. Als je geluk hebt kun je limonade krijgen. Maar dan moet the force wel met je zijn. Meestal heb ik wel genoeg aan een van deze dranken, maar door het warme weer afgelopen week kreeg ik ineens zo'n zin in ijsthee. Maar dan niet die uit de winkel met meuk en al. Ik dacht; het is vast heel makkelijk om te maken! En jawel, dat klopt. Met dit recept als inspiratiebron ben ik aan de slag gegaan en het resultaat was deze yolo ijsthee.

Wat je nodig hebt:
- 1 citroen (je gebruikt de schil ook dus ik zou voor biologische gaan)
- Gember (ongeveer 2/3 cm)
- Groene thee

Zet je waterkoker aan met ±0,5 liter water.
Snijd de citroen in plakjes, doe en doe de plakjes in een kom (of maatbeker zoals ik deed) en knijp deze een beetje fijn zodat het sap vrijkomt.
Schil de gember en snijd het in fijne stukjes, niet al te klein, niet al te groot. Voeg bij de citroen.

Oke, wat ik vervolgens deed: Gooi het kokende water over de citroen en gember heen, totdat het net onder staat. Laat dit trekken. Als het water iets is afgekoeld doe je de groene thee er bij (in een zakje of losse thee in een thee.. dingetje). Ik kreeg laatst de tip dat groene thee bitter wordt als je er te heet water op gooit.
Laat dit goed trekken, zo'n 30 minuten, en roer het af en toe even door. Giet dan alles in een fles en vul verder aan het koud water (dan is het sneller koud! Jeeej!), voeg eventueel nog een klein beetje agavesiroop toe. Zet in de koelkast en wacht tot het ijskoud is, pak dan je meest coole glas (het liefste met een Mexicaan en een cactus er op) en bob is je oom.

Ook lekker tijdens verhitte WK wedstrijden.


Liefs, Fleur

ps. Helaas, ik ben niet door! Dan maar de prostitutie in.



5 opmerkingen:

  1. Dat is inderdaad een topper! Toch ga ik voor een koud biertje tijdens een verhitte wedstrijd, die ik overigens graag in zo'n cool glas zou schenken. Jammer dat je niet door Lush bent aangenomen. Misschien gewoon héél veel EP's verkopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja na 11 uur is het BIERTIJD!! ;) Ik hoop nog dat we tegen mexico moeten.. als dat nog kan. Dan zal ik ze eens laten zien.
      Jaa haha en de prijs van de ep's omhoog dan, dan komt het wel goed. 100 euro per stuk!

      Verwijderen
  2. Jaaa, we mogen tegen Mexico! Maar misschien brengt dat glas dan wel ongeluk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (Druk ik weer op de verkeerde Beantwoorden-knop...)

      Verwijderen
    2. Haha ja dat doe ik ook altijd verkeerd :p
      Oe spannend! Nouja, afhankelijk van of we winnen of niet brengt 'ie geluk of ongeluk, denk ik.
      Ik begin wel met er uit drinken en mocht het niet werken pak ik gauw een ander glas.

      Verwijderen