woensdag, augustus 13

DIY: Natuurlijke deodorant

Deo is lastig. Sinds ik bedacht heb dat ik geen spuitbus meer wil hebben (door de gassen en het aluminium als ingrediënt) heb ik nog geen goede deo gevonden. En ik kan niet zonder. Niet dat ik anders gelijk stink, maar ook het idee van bescherming (ik heb door dat ik nu net klink als een tampon-reclame).

Ik gebruikte een tijdje kokosolie, wat een hydraterende werking heeft en bacteriën doodt. Maar dit werkte niet zo goed.
Bij de Lush kocht ik een poederdeo; The Guv'ner, die heerlijk ruikt, maar ook niet zo goed werkt als de spuitbusdeo van weleer. Daarnaast is het niet echt handig om op te doen als je aan het einde van de dag op school zit/in de trein bent en vochtige oksels hebt waar je eigenlijk liever niet aan wilt zitten.

Dus nam ik me voor om zelf iets te maken. Maar zoals ik wel vaker heb met voornemens duurde het ongeveer een half jaar voordat ik het eindelijk ging proberen. Afgelopen week heb ik het eindelijk geprobeerd -voornamelijk omdat ik alle ingrediënten in huis bleek te hebben anders had het net zo makkelijk nog een jaar geduurd- en het werkt!

Omdat ik deze vakantie wat creatiever wil zijn en meer met m'n handen wil doen heb ik een gifje voor jullie gemaakt met het recept. Lachen joh.


*De deo moet niet té vloeibaar zijn: voeg dan nog wat maïzena en bakingsoda toe. Als je de deo opsmeert en hij is de poederig; doe er dan nog wat kokosolie bij.
*Toen ik 'm voor het eerst gebruikte ging het een beetje irriteren, dat kan door de bakingsoda komen. In dat geval: voeg meer kokosolie toe.
*Je kunt er natuurlijk voor kiezen om lekker ruikende oliën toe te voegen als je graag wilt dat je deo een geurtje heeft. Dit kan echter ook voor irritatie zorgen dus wees voorzichtig.
* Ik heb maïzena gebruikt (want dat hadden we in huis), volgens het oorspronkelijke recept is arrowroot 'preferred'.

Na het douchen smeer je gewoon een doperwtje aan spul onder je oksels en voilà. Ik gebruik het nu een week en zelfs na (milde) fysiotherapie ruik ik nog extreem neutraal. YEAH.

2 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik heb ook alle ingrediënten in huis :D Ik gebruik zelf alleen baking soda, daar dip ik gewoon een natte vinger in en smeer ik onder mijn oksel.
    En ik heb een tijdje kokosolie gebruikt ,wat alleen niet werkte. Slim om die twee te combineren :P Arrowroot heb ik ook nog wel in huis. Bedankt voor het uberduidelijke gifje! Ik heb hem twee keer helemaal bekeken en voelde me toen grondig geïnformeerd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hei, hei! Heb je al wel eens aluin deodorant geprobeerd? Het is een kristal (en mineraal!) en als je de steen, die gewoon in een plastic houder zit, een beetje nat maakt en je oksel ook dan kun je het onder je oksel wrijven. Helemaal natuurlijk en het werkt goed! (Overigens is het wel geur en kleurloos, dus je ziet niet hoeveel je er onder hebt gedaan :)) Een fijne avond en heel veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen