donderdag, september 4

Tips: Internet en bereikbaarheid enzo

("Tips"; brr verschrikkelijk! Maar ja)

Als ik ergens gestrest van word is het wel dat je altijd bereikbaar bent tegenwoordig; en dat iedereen dit ook weet. Het lijkt wel alsof je binnen 5 seconden op iemand whatsappje/facebookbericht moet reageren (Ik heb al eerder mijn facebook-stress-verhaal hier gespamt, dat zal ik niet nog eens doen ;-)). Dit is gewoon niet nodig! Ik weet niet of iemand er op zit te wachten, maar hier wat tips voor mensen die gek worden van bliepjes, reageerdruk (? ach ja) en hun eigen internetverslaving.

- Whatsapp van je telefoon af gooien! 
Oke, voor de meeste mensen misschien iets te rigoreus. Ik ga het zelf ook niet doen want whats app blijft toch handig en zeker ook leuk!

- Zeg je mobiele internet op.
Ik heb zelf geen mobiel internet; alleen als ik wifi heb kan ik op het internet. En dat werkt echt goed. Hoewel het soms wel handig is om op straat je trein te kunnen checken, mis ik het helemaal niet: je hebt vaak genoeg de kans om even iets te checken op iemands wifi. (Het is ook nog eens goedkoper!)

- "Voor het laatst online" uitschakelen
Je kan op whatsapp uitschakelen dat mensen zien wanneer je voor het laatst online was (en jij ziet het dan ook niet meer van anderen). Dit is echt ideaal! Gewoon bij de instellingen in te schakelen. (Je ziet het helaas nog wel als je op dat moment online bent)

- Meldingen uitschakelen
Ook dit heb ik gedaan. Ik krijg helemaaaaaal geen meldingen meer, heerlijk! Pas als ik mijn telefoon ontgrendel zie ik op m'n homescherm of ik berichtjes heb of niet. Dit heeft er wel een keer voor gezorgd dat mijn halve familie dacht dat ik onder een tram gekomen was; dus misschien is het handig om ff te melden (aangezien je hier echt minder van gaat reageren).
Je kunt volgens mij ook alleen groepsmeldingen uitzetten, maar dat weet ik niet zeker.

- Facebook app van je telefoon af gooien
Hoewel je nog steeds via je browser facebook kan checken weet ik (bijna?) zeker dat je zo minder vaak gaat checken.

- Alle meldingen uitschakeleeeeeen!!!
Ik heb bijna alle meldingen van apps en programma's (ook van m'n mail!) uitgeschakeld. Zo check je gewoon alleen je meldingen als jíj zin hebt om te checken.

- Mobiel op 'niet storen', vlietuigmodus of stil.
Spreekt voor zich toch?

- Niet storen / favorieten modus.
Ik heb een iPhone, weet dus niet hoe dit voor Android is.
Als je je mobiel op niet storen hebt kun je niet gebeld worden (of wel, maar je telefoon gaat niet over ofzo). Maarrrr; alle mensen die je in favorieten zet kunnen je nog wél bereiken. Dit vind ik erg fijn! Want stel er gebeurt iets naars dan ben je alsnog bereikbaar.

- Zelf al sloom reageren
Niet dat ik dit express doe: maar ik reageer sloom. Als je sowieso al niet zo snel reageert dan gaan mensen dat ook minder gauw van je verwachten. Ik app/sms niet bijzonder snel terug. En aangezien m'n mobiel bijna altijd op stil staat neem ik ook vrijwel nooit op als iemand me belt (meestal bel ik dan wel terug zodra ik zie dat ik een gemiste oproep heb, ook niet altijd).

- Ook niks van anderen verwachten
Je kunt niet zelf super sloom reageren en van anderen verwachten dat ze wel snel reageren.

- Denk terug aan de pre-internet periodeSoms als ik denk: omg ik heb een mailtje ik móet nog reageren! Denk ik: ja halloooo een tijdje terug was er nog niet eens mail en ging alles duizend langzaam. Neem gewoon de tijd. Het is niet erg om iemand even te laten wachten, behalve als het natuurlijk erg dringend is, maar doe gewoon chill.


Heeft iemand anders nog tips of tricks? (ook al zo'n verschrikkelijk woord)
Soms denk ik nog wel: joe facebook! joe telefoon!! laterrrr!
Maar ja, ze hebben ook wel weer voordelen, en zodra je er zelf relaxt onder bent is het ook juist leuk. Dus ja.

Liefs, Fleur



Geen opmerkingen:

Een reactie posten