zondag, augustus 31

(Kook)boek: De Vegarevolutie

Zoals ik laatst al schreef kocht ik afgelopen week twee kookboeken. Samen kostten ze, jawel, 70 euro. Gelukkig had ik nog 2 boekenbonnen. Maar dan nog. De Dikke Vegetariƫr kost VIJFTIG EURO. Het is dat er meer dan 2000 recepten in staan, ik van koken houd, en vind dat boeken je altijd meer opleveren dan je er aan uitgeeft en daarom altijd mogen. (Iets wat ik aan mijn kinderen hoop door te geven later. iPhone? Een iphone?!! HIER! Een BOEK!) Alsnog schaam ik me lichtelijk. Maar ja, het is nu al gebeurd.

Het andere boek had (als je meegerekend hebt) dus een redelijk normale prijs van 20 euro (of 19,95 ofzo). De Vegarevolutie van Lisa Steltenpool (die 1 jaar jonger is dan ik wat me altijd erg frustreert maar ik accepteer het maar) is half kookboek, half een 'onmisbare gids voor veganistisch eten'.
Ik heb kook in de titel maar even tussen haakjes gezet aangezien het half kookboek, half boek is.

Vanaf hier gaat het dus over veganisme. Mocht je geen zin hebben om daar over te lezen zou ik nu afhaken.



Het boek begint met een uitleg van wat veganisme inhoud. Vervolgens legt het in verschillende hoofdstukken uit dat de Vegarevolutie bestaat uit 4 verschillende revoluties: de gezondheidsrevolutie, de dierenrevolutie, de milieurevolutie en de voedingsrevolutie. Als je veganistisch eet en leeft help je dus aan 4 revoluties tegelijk mee.

Even in het kort:
De gezondheidsrevolutie
Plantaardige voeding is over het algemeen veel beter voor je gezondheid dan niet-plantaardige voeding: "Door veganistisch te eten verklein je het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en sommige soorten kanker. Je krijgt minder slechte cholesterol binnen en blijft makkelijker slank."

 
Verklein de kans op hart- en vaatziekten! Eet veganistisch!!!

De dierenrevolutie
Het spreekt voor zich dat je door veganistisch leven enorm veel dierenlevens spaart. Dieren die hun korte levens ook nog eens veel pijn te verduren krijgen.

 

De duurzaamheidsrevolutie
Hieronder vallen de milieu- en de voedingsrevolutie.
"Voor de productie van 1 kilo rundvlees is al 15.000 liter water nodig" (denk  aan al het water dat nodig is om onder andere de voeding voor dieren te produceren). Daarnaast stoot de vee-industrie gigantisch veel co2 uit, en "wordt er jaarlijks 3 miljoen hectare bos gekapt om de landbouwgrond voor vleesconsumptie aan te leggen."
De schokkendste vind ik altijd nog dat je "voor het 'produceren' van 1 kilogram rundvlees, zeven keer zoveel oppervlakte nodig hebt als voor het verbouwen van het zelfde gewicht aan graan." Lisa vervolgt met; "In een wereld waar 1 op de 8 mensen honger heeft, is het toch doodzonde om je eten eerst door een dier te laten gaan als je het ook direct zelf kunt opeten?"

 

Alle revoluties legt ze uitgebreid uit met behulp van cijfers. Ze geeft ook gelijk voedingswaarde-tabellen erbij zodat je kunt zien dat je al je voedingsstoffen uit planten kunt halen. Voor de enkele stoffen waarbij dit moeilijk is geeft ze tips hoe deze wel te binnen te krijgen. Erg overzichtelijk!

Vervolgens legt Lisa, die overigens (plantaardige)voedingsdeskundige is, uit hoe je 'overleeft als veganist in een niet-veganistische wereld'. Waarin ze het voornamelijk heeft over dat je geen bitch moet zijn die aan iedereen veganisme aan probeert te smeren, en hoe je je in restaurants redt.
Het laatste hoofdstuk gaat over wat je allemaal in je voorraadkast 'moet' hebben staan, hoe je veganistisch kan leven (geen wol, leer, niet naar het circus etc) en wat voor vervangers er zijn voor dierlijke producten als melk, ei en vlees.

 

De recepten
Deze zijn opgedeeld in 6 delen: ontbijt, lunch, diner, desserts/gebak, snack, drankjes/smoothies.
De recepten zijn allemaal redelijk makkelijk te maken, met niet al te moeilijke of dure ingrediĆ«nten. Ik heb me al aan de cashew-linzenspread en de no-meatloaf met linzen en noten gewaagd en beiden smaakten erg goed! Er zitten redelijk wat recepten met quinoa in wat ik om deze redenen niet eet, maar die zijn vast wel met amaranth of eventueel rijst te vervangen.

  

 Conclusie? Als kookboek vind het ik het niet super bijzonder (het zijn lekkere recepten hoor, daar niet van!), en op zich wist ik de meeste dingen die er in stonden ook al wel. Maar eindelijk is het een keer door een Nederlander geschreven! Hierdoor zijn er eindelijk ook feiten die op Nederland van toepassing zijn in plaats van dat het alleen maar over Amerika gaat. Daarnaast is het gewoon een fijn boek: het leest makkelijk, de dingen die er in staan zijn duidelijk en informatief. Zeker met de voedingstabel en de 'voorraadkast-lijst' maak je mij blij.

Confronterend is het wel, zo'n boek. Zoals ik laatst al schreef ben ik niet veganistisch. Vooral het sociale aspect vind ik nogal vervelend. Ik vind al het dieren- en milieuleed echter zo erg dat ik wel van plan ben in oktober aan de Vegan Challenge mee te doen om er vervolgens niet meer mee te stoppen. Misschien niet op alle aspecten gelijk; ik heb bijvoorbeeld nog wel schoenen van leer en kleren van wol, en misschien dat ik me eerst nog zou willen verdiepen in biologische bij-houders om te kijken of ik nog wel bijenwas en honing zou willen blijven gebruiken. Maar qua veganistisch eten weet ik het nu wel.

Mocht je dit boek/onderwerp interessant vinden zou ik je ook Skinny Bitch, Eating Animals en Vegan Freak aan willen raden. (De eerste en laatste zijn stiekem op het internet te downloaden. Maar dat heb je niet van mij.)

Zijn er meer mensen die veganistisch of vegetarisch leven overwegen? Waarom wel/niet? Ik ben wel benieuwd.

Liefs, Fleur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten