vrijdag, oktober 31

Recept: Rode kool met rijst en tempeh

Sinds drie weken hebben Tom en ik een groentetas van Amelis Hof. Erg leuk want er zit vaak in ieder geval 1 soort groente in die ik nog niet ken, of nog niet zo vaak gegeten of bereid heb. Zo hebben we nu al palmkool gegeten, mosterdblad en rode kool. 

Rode kool is me natuurlijk wel bekend, en ik heb het ook al zeker vaker gegeten, maar eigenlijk altijd uit pot. Het enige recept wat ik kende met rode kool is die met appel. Nah, daar had ik niet zo'n zin in. Niet alleen omdat ik afgelopen tijd al zo veel appel heb gegeten door de Hete Bliksem, maar ook omdat ik het saai vond! Ik ging googelen en kwam uiteindelijk bij 2 recepten, waar ik soort van een mix van maakte. 

Door de azijn en siroop wordt de rode kool zoet én zuur. De soja zorgt voor zout en de pepers voor pit. En doordat je de rode kool niet kookt maar een beetje kook-stoomt, blijft hij een beetje een bite hebben. Het gerecht heeft lekker veel smaken die goed bij elkaar passen en samen met rijst en tempeh voor een Chinees-achtige, goed vullende maaltijd zorgen.

Rode kool met rijst en tempeh
Wat heb je nodig voor 2* personen:
- 1 kleine rode kool, in dunne reepjes
- 2 rode pepers, zaadjes en zaadlijsten verwijderen
- 1 grote ui, in (kleine) stukjes
- 2 teentjes knoflook, fijngesneden
- 1/2 duim gember, (klinkt lekker luguber) fijngesneden. Ik had geen gember en gebruikte gemberpoeder
- 1/4 cup water
- 4 el mirin*
- 4 el (witte wijn) azijn
, als je geen mirin hebt kun je ook 6 - 8 EL gewone azijn gebruiken. Appelazijn werkt ook wel denk ik.
- 1 -2 el soja, ik heb het hier dus over die zoute versie, brrr niet de zoete
- 2-3 el maple syrup of agave/rijstsiroop, wat je maar in huis hebt aan vloeibaar zoet

- Rijst
, zilvervlies of bruine of witte of pimpelpaarse met donderwolkjes
- Tempeh, in plakken gesneden is wel lekker, maar anders is ook goed. Eventueel 10 min gekookt.

- Eetstokjes, voor de ervaring (al heb ik het zelf gewoon van een bord gegeten. Met mes en vork.)

* Dit recept is makkelijk voor meer dan twee mensen te maken. Gewoon meer rijst, meer tempeh en  meer rode kool. Of voeg bijvoorbeeld vlak voor het opdienen wat bos/lente ui toe in dunne ringetjes gesneden.
* Mirin is Japanse rijstwijn, het is zurig maar ook zoet. Niet erg gezond of natuurlijk helaas, door maïsmeel, dextrose en smaakversterkers. Om eerlijk te zijn ga ik het denk ik niet nog eens kopen als het op is. Maar goed. Check de super geweldige fantastische Aziatische Ingrediënten voor meer info. (Nu klinkt het sarcastisch maar ik meen het, die site is echt super informatief!)

De bereiding:Snijd alles zoals het bij de ingrediënten aangegeven staat. Fruit de ui en knoflook, 1 à 2 minuutjes in een middelgrote pan. Gooi dan de rest van de ingrediënten er bij, roer goed. Laat met de deksel er op ±7-10 minuutjes koken. Bereid de rijst zoals op de verpakking staat, en stoom/kook eventueel de tempeh.

Proef na die 7-10 minuten de kool; is 'ie al zacht genoeg? Haal dan de deksel er af en laat 'droogkoken'; door de siroop gaat het een beetje glaceren. Voeg eventueel meer azijn, mirin, soja, siroop of water toe en breng op smaak met peper en zout.
Bak ondertussen de tempeh. Aangezien er bij de rode kool al zo veel smaak zit leek het mij lekker de tempeh gewoon goed knapperig te bakken en met wat peper en zout te serveren. 

Zodra je alles lekker vindt smaken is het klaar. Schep op, druppel er eventueel nog wat sesamolie overheen, en eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten