woensdag, december 3

Maandelijks verhaal #2: Menstruatie cup

In Maandelijks Verhaal #1 schreef ik over anticonceptie. Hoe ik van de pil naar het spiraaltje ging. En hoe ik dat spiraaltje er op een gegeven moment toch wel weer graag uit wilde omdat ik allemaal nare klachten kreeg. 

Allemaal leuk en aardig, maar het weghalen van het spiraaltje hield ook in dat ik weer ongesteld zou gaan worden, terwijl juist zo blij dat ik niet meer ongesteld werd door het spiraaltje. Heel af en toe wat bloed, maar niets wat een inlegkruisje niet aan kon. Echt een bevrijding; nooit meer bergen tampons en maandverband in m'n tas of zakken, nooit meer bang zijn om door te lekken of ongesteld te worden op momenten dat je het niet verwacht, nooit meer pms..


Maar hoe meer ik ging lezen over die nare bijwerkingen van de mirena, hoe meer ik ook ging lezen over natuurlijke anti-conceptie en over de hormoonhuishouding van de vrouw. Ik begon het steeds vreemder te vinden om niet meer ongesteld te worden. Je houdt iets tegen wat eigenlijk gewoon in je lichaam hoort te gebeuren.
Deze gedachten maakten het vooruitzicht op weer ongesteld zijn wat dragelijker. Echter kon ik me allerminst verheugen op dat gezeul en gezeik met tampons en maandverband. Gelukkig kwam ik via een facebookgroep het woord 'menstruatie cup' tegen. Hoewel ik eerst dacht "oke dit klinkt echt te ranzig voor woorden" besloot ik toch wat info op te zoeken, en nu ben ik om.

Wat is het?
Een menstruatie cup is een alternatief voor tampons en maandverband. Het is duurzamer, gezonder en goedkoper. Je draagt de cup als een tampon; in je vagijn dus. Daar past het zachte materiaal (vaak siliconen of rubber) zich naar je vaginawand en zorgt het voor een licht vacuum. Dat klinkt pijnlijk  maar is het niet, het zorgt er juist voor dat je cup niet lekt. 

DEZE HEB IK OOK, KIJK HOE FANCY, GLITTERS! DISCOFOEF!!!*
Inbrengen
Misschien denk je wel; tering wat een enorm ding.. hoe krijg ik dat ooit naar binnen?! 
Doordat het van zulk zacht materiaal is kun je het makkelijk vouwen. Als de cup gevouwen is, schuif je hem, terwijl je hurkt (of dus terwijl je op de wc zit of er boven hangt of waar jij blij van wordt) naar binnen. In je vagina ontvouwt de cup zich. Je moet dan wel even checken of 'ie goed zit, want zonder vacuum gaat 'ie lekken. En dat wil je niet. Dat checken doe je door met je vinger langs de rand te voelen, als 'ie uitgevouwen is is het goed. Er is nog een manier om je spieren te gebruiken om het inbrengen wat makkelijker te maken, check dit filmpje. Sowieso een handig filmpje trouwens. (No worries, ze legt het uit met een glas, toootally safe for work.)
Oja, als 'ie goed zit (en je een goede maat hebt) voel je er helemaal niks van. Chill toch, ja toch.

Om eerlijk te zijn dacht ik tijdens mijn eerste dag proberen dat ik een miskoop was begaan en dat dit bij mij nooit zou werken en/of ik vast een verkeerde maat had gekocht. Maar niet dus. Het is echt even oefenen! (Voor mij althans, als jij een coole chica bent die het in 1 keer goed kan good for you betch.) Onderhand ben ik mijn zussen aan het bestoken met appjes over waarom de menstruatie cup zo chill is en dat ze die van mij best eens mogen lenen als ze het eens willen proberen! (JK LOL ROLF)

Legen
Ik was eerst een beetje bang dat ik super misselijk zou worden en/of helemaal onder het bloed kwam te zitten als je dat ding dan moest legen. Maar ook het legen is super chill.

Je zit gewoon op de wc (of hangt er wat boven, wat jij wilt) en drukt de cup met je spieren wat naar beneden. Dan knijp je onderin de cup, waardoor je het vacuüm verbreekt, en trek je 'm er uit. Je kunt 'm dan gelijk omkiepen in de wc. Vervolgens spoel je de cup schoon, of veeg je 'm schoon met wat wc papier als je geen kraan in de buurt hebt. En je brengt 'm weer in.

Als je denkt: "ja joeeee op m'n werk/school/tijdens het uitgaan is dat echt super onhandig!!!" Dan breng je je cup gewoon in vóór je van huis gaat.. je kunt de cup immers zo'n 12 uur laten zitten. In de praktijk houdt het in dat je 'm zo'n 2 tot 4 keer per dag moet verschonen, afhankelijk van je blood flow. Wanneer je je cup net hebt zul je dus even vaker moeten checken hoe vol 'ie zit.

Na je menstruatie kook je de cup 5 minuten om hem te steriliseren. Laat hem goed opdrogen en je kunt hem opbergen; klaar voor de volgende maand!

Iedereen die dacht dat je er zo uit zou gaan zien steek je hand oooop!

Menstruatie cup vs Tamponies & pads
Er zijn echt zo veel voordelen ten opzichte van tampons dat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen. Je kunt bijvoorbeeld zo'n 10 jaar met één cup doen, dat betekent dat je niet meer maandelijks allemaal dure shit hoeft te kopen. Een cup kost namelijk maar €15 tot €20.

Dat je er 10 jaar mee kunt doen betekend ook dat je het milieu een stuk minder belast. Niet alleen zorgen tampons en maandverband voor enorm veel afval; het produceren van de benodigde katoen is ook een enorme belasting op onze mooie natuur.

Het is gezonder omdat er allemaal chemicaliën (pesticides en bleek bijv.) gebruikt worden om tampons en maandverband te maken. Daarnaast slurpt een tampon het vocht op van je vagina dit kan allerlei nare gevolgen hebben, bijvoorbeeld irritaties, infecties en zelfs toxic shock syndrome.
Aangezien de menstruatie cup geen bloed opneemt maar opvangt heb je hier geen last van. Daarom kun je de cup ook langer laten zitten; tot 12 uur. En kun je de cup al inbrengen als je bijna ongesteld wordt.

Check deze schattige infographic voor precieze cijfers.

Meer info?
In mijn zoektocht heb ik echt enorm veel gehad aan deze sites:
Precious Star Pads is het youtube kanaal van een best jong meisje die een soort van cup-queen is. Ze weet er super veel van en heeft erg informatieve filmpjes. Sowieso super vet dat ze zo jong is en er zo makkelijk over praat. Ze heeft ook filmpjes over 'finding your right size' wat wel belangrijk is om veel aandacht aan te besteden. 

De Groene Vrouw schrijft er uitgebreid over, veel handige tips, ook wat betreft het vinden van de juiste maat. Heel fijn vond ik ook alle comments onderaan die post.
Daarnaast zou ik gewoon lekker 'menstrual cup' en 'menstruatie cup' gaan googelen. Ook bijvoorbeeld als je cup lekt; er zijn namelijk genoeg sites en filmpjes met tips.
Zelf zou ik voorstellen de cup voor het eerst eens in de douche te proberen, als je gewoon chill de tijd hebt om even te oefenen hoe het nou moet en wanneer 'ie goed zit.

Mijn uiteindelijke keuze is dus gevallen op de MeLuna classic maat M via Bumaround voor maar €15,00. Waar ik ook herbruikbare inlegkruisjes kocht. Een cup lekt namelijk in principe niet, maar ik vond het wel een fijn idee om zoiets als extra veiligheidsmiddel te hebben. (Achteraf een heel goed idee kan ik je vertellen.)



Net als met m'n vorige blog vind ik dit lichtelijk awkward om over te schrijven, maar ik vond het zoooo fijn dat er zo veel mensen hun zegje over deden op het internet! Dus bij deze doe ik ook mijn duit in dat zakje. Yolo.

Er komt vast nog wel een maandelijks verhaal! Ik wil namelijk ook nog een documentaire aanraden. (OMG KLIFFHANGER)

* Deze grap stal ik van mijn zus die naast dat ze grappig is ook nog eens mooie kleren maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten