woensdag, januari 28

2015 to do update: Zelf - "Een weekplanning ofzo"

Dit schreef ik er over in de oorspronkelijke post: - Weekplanningen gaan maken ongeveer 
Volgens mij werkt het bij mij heel goed als ik verschillende 'taken' opschrijf, en die dan kan gaan turven ofzoiets. Want bij mij werkt het gewoon niet zo als ik van tevoren ga zeggen: dan en dan ga ik dit doen. Oke, niet heel duidelijk verhaal. Een voorbeeld: ik wil dus 2 keer per week yoga gaan doen, dan zet ik aan het begin van elke week neer: YOGA. Met bijvoorbeeld twee kruisjes er bij. Die kruisjes kan ik dan omcirkelen op het moment dat ik yoga gedaan heb. Zo kan ik bijhouden óf iets iets heb gedaan, en is het een reminder van "dit moet je deze week nog wel doen dus eigenlijk hè."
Oke, ik moet dit systeem nog even gaan perfectioneren denk ik, want het is ook wel leuk om te zien op welke dag ik dan iets deed, maar ik ga het eerst maar eens gewoon proberen. En kijken of het werkt ;-)

HA! nou, heel duidelijk allemaal dus. 
Maar onderhand heb ik iets wat tot nu toe wel erg goed werkt! 

1000 jaar geleden schreef ik over mijn Bullet Journal. Dit systeem gebruik ik nu eigenlijk nog steeds/weer, maar dan nét iets anders. Ik zal laten zien hoe het werkt.

Elke maand schrijf je alle dagen op en daar achter zet je dingen die op die data zijn. Zoals een feestje, werk, verjaardagen, afspraken etc.. 
Aan de rechter kant zet je dan de taken van die maand. Dingen die je absoluut moet of wilt doen. Ik móest echt mijn aangifte omzetbelasting indienen deze maand. (Vandaag eindelijk gedaan). En eh.. je ziet hier ook toevallig dat ik de andere dingen die ik wilde doen (nog) niet heb gedaan.
 

Vervolgens heb ik het wat anders aangepakt. Bij een Bullet Journal schrijf je per dag je taken en notities op. Bij mij werkt dat gewoon niet zo goed.. ik kijk en schrijf gewoon niet elke dag in dat ding, en dat wil ik ook niet hoeven. Ik ben het dus per week gaan aanpakken.  En dat verhaal met die kruisjes zie je hieronder ook terug.
Zo weet ik na een week dat ik gewoon super goed mijn 2x yoga per week voornemen heb gehaald! En ook nog eens creatief bezig ben geweest.. én mijn schoonmaaktaak heb uitgevoerd. Yolo.
'Stukje lopen' stond er de eerste 2 weken overigens niet bij maar heb ik er bij gezet omdat ik anders gewoon niet buiten kom als het niet hoef. Dat kan dus ook; nieuwe dingen er bij zetten, of juist dingen weghalen. Het moet voor mij motiverend werken en juist níet controlerend en streng, dat werkt bij mij alleen maar averechts. 

Je ziet ook dat er hierboven een aantal lege vakjes staan met een pijltje er voor. Dit houdt in dat ik die taken niet heb uitgevoerd, maar nog wel móet doen en ze vervolgens in de to do lijst van de volgende week ga zetten. Dingen met een stip er voor zijn overigens notities in plaats van taken. Gewoon om een beetje bij te houden wat ik zoal doe.

Ik moest Ben al 1000 jaar bellen om mijn rekeningnummer te wijzigen, maar of ik vergat het of ik had er gewoon geen zin in. Vandaar dus alle lege vakjes en pijltjes. Afgelopen maandag heb ik eindelijk gebeld (en je bent er natuurlijk maar 1,5 minuut aan kwijt en er is niks engs of ergs aan of wat dan ook), dus ik was erg trots op mezelf. Omdat ik afgelopen zaterdag mijn fietsongelukje had heb ik yoga even uitgesteld (tot vandaag!) om mijn pols te kunnen laten rusten. Maar ik heb nog dagen genoeg. Ook voor de rest. Yay.

Voor mij werkt dit, tot nu toe -kijken hoe lang ik het vol ga houden- erg goed! Hoewel ik sommige dingen nu al 5 weken loop uit te stellen (een weekendje Rotterdam plannen is super leuk! WAAROM DOE IK HET NIET GEWOON?) gaat het mij er meer om dat ik wekelijks wel mijn yoga en creatieve dingen doe. En zeker daar voor werkt mijn nieuwe systeem van 'ongeveer een weekplanning maken' dus heel fijn.

Zijn er nog meer mensen die zo'n soort systeem bijhouden? Of juist iets heel anders? Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe epische organisatie tweaks

1 opmerking:

  1. Ha! Wat leuk! Ik zou eigenlijk beter ook zo'n systeem verzinnen voor mezelf. Op mijn smartphone heb ik een agenda waar ik alles in zet wat ik die week te doen heb, maar euhm, ik kijk er alleen nooit in :) Die vakjes om aan te kruisen zijn anders wel een goed idee. Ik hou er wel van om alles af te vinken, dan lijkt het net of je hebt goed gewerkt :) Yoga zou ik anders ook beter plannen, want nu komt het er niet van. Leuke post, zo herkenbaar!

    Sofie x
    Natuurlijk blond en gezond

    BeantwoordenVerwijderen