vrijdag, februari 20

2015 to do: Etentje

Jaaa! Een tijdje terug nam ik eindelijk de stap om wat vrienden een berichtje te sturen met als algemene boodschap; ik wil koken, kom je eten?
Ik had dit een keer eerder gedaan, toen ik nog in Enschede woonde. Zo leuk was dat om te doen!

Ik heb helemaal geen foto's gemaakt omdat 1) we waren nogal druk bezig, 2) het was donker, 3) het was veel te gezellig eigenlijk.

We hadden 4 gangen. Dit is wat we aten:

De amuse was onderstaande ananas bosvruchten smoothie, alleen dit keer met aardbeien (ipv bosvruchten) verse gember, verse munt, zonder banaan/avocado en met extra veel cayenne peper. Erg lekker! We serveerden het in een prachtige selectie van mijn miljoen theekopjes.



Als voorgerecht hadden we voor ieder (we waren met z'n zevenen) 2 spring rolls gemaakt met wortel, komkommer, taugé, koriander, munt en gember. Geserveerd met een pindasausje naar recept van Iris. Goddelijk lekker dat sausje, trouwens. Spring rolls ook, sowieso. Zouden we eigenlijk vaker moeten maken; zo makkelijk en zo lekker!

Het hoofdgerecht was mijn huidige lievelingseten: omaha yakisoba. Alleen gebruikten we er nu wel échte sriracha in, in plaats van sambal. Gelijk een stuk pittiger, yum. Daarnaast hadden we de smoky grilled tempeh uit Veganomicon. Dat móet wel de beste manier zijn om tempeh te bereiden. Zo gruwelijk lekker.



Het nagerecht was brownies met bananenijs en kokosslagroom. Voor de brownies gebruikte ik dit recept van Vegetus. Deze aten we laatst ook bij de ouders van Tom. Die van mij waren helaas niet zo lekker als die van toen.. ik denk dat het komt omdat ik ze niet gelijk uit de oven haalde. Ze waren mij een beetje te droog. (Maar ik heb alvast nieuwe Tony's gehaald om ze vandaag nog een keer te maken! HIHIHOEHOEHAHA)


Het ging allemaal eigenlijk heel goed! Voornamelijk omdat we het goed hadden voorbereid en de gerechten goed kenden. Dat is dan ook mijn tip voor als je zelf een etentje wilt regelen: kijk wat je van te voren kunt maken en doe dat.
Het boodschappen lijstje maakte ik op maandag. Alle boodschappen deden we dinsdag, en ook de brownies en de kokosslagroom maakte ik toen al. De tempeh stond woensdag ochtend te marineren en woensdag middag was alle groente voor de spring rolls al geraspt en door elkaar gemengd.
Een uur van te voren sneed ik alle groentes voor het hoofdgerecht, zodat toen ik het ging maken, ik alles gewoon in de pan kon gooien.

Lees alle recepten goed door en zorg dat je zeker weet dat ze gaan lukken. Zo kun je handig je tijd indelen en sta je niet de hele avond in de keuken in plaats van dat je gezellig met je vrienden aan tafel zit.
Volgende keer wil ik een ovenschotel maken; nog minder in de keuken staan ;-) ..En dan maak ik misschien wél foto's.


2 opmerkingen:

  1. Ah Anne-Fleur, dit klinkt heerlijk! En weer mooi geïllusteerd, hihi. Jouw tekeningetjes blijven echt heel fijn.
    Ik ga deze recepten echt onthouden, ik wil ook nog heel graag een keer spring rolls maken. Al heel lang. Dat moet ik echt toch een keer gaan doen hè.
    Leuk dat je vrienden had uitgenodigd om bij je te komen eten! Wat gezellig!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa! Zo lekker en makkelijk. En ook nog eens niet duur. Én leuk om te maken!
      Super leuk, dankjewel! Als ik al jouw fijne gerechten en foto's zie zou jij dat ook eens moeten doen, dat móet wel smullen worden :-)
      Liefs

      Verwijderen