woensdag, oktober 29

Bios: St. Vincent

Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een Cineville pas. Was da? Een pas om 'gratis' mee naar filmhuis films te kunnen. Joechei!
Ik had het eigenlijk nooit zo op bioscopen; het is duur en je hebt weinig beenruimte (ik klink zo echt precies als m'n vader volgens mij. Maar ja, dat heb je met lange benen en een 'ik zou wel een auto downloaden als het kon'-mentaliteit)
Tom bedacht dat hij als (scenario)schrijver meer films moest kijken, en kocht zo'n pas, dus tsja toen deed ik maar mee. (Of ik van een brug af zou springen als Tom dat ook deed? Nee. Of het moet zomer zijn en warm en een heel heel laag bruggetje)

Maar goed. We hebben nu al best wel wat films gekeken, en steeds denk ik; leeeeuk daar ga ik over schrijven!! Maar dat vergeet ik steeds. Maar vandaag niet!

Gisteren hadden we een chill dag; we gingen wandelen bij Amelis Weerd, aten super lekker bij Rammenas in Hoog Catherijne (alles vegan en zeer schappelijke prijzen), en sloten af met St. Vincent in Louie Hartloper.


St. Vincent is niet alleen de naam van een fantastische zangeres, maar nu dus ook van een film met fantastische Bill Murray. Murray speelt Vincent, een oude, chagrijnige eikel die te veel rookt en drinkt, in de schulden zit, en een "relatie" (uhu wink wink nudge nudge) heeft met een zwangere prostituee.

In de film volg je Oliver, die met z'n moeder naast Vincent komt wonen, en het op z'n nieuwe school nog niet al te best kan vinden met z'n klasgenoten. Als Oliver na z'n eerste schooldag niet z'n huis in kan komt 'ie bij Vincent te zitten, die zo z'n oppas wordt. Natuurlijk gaan ze dan van alles meemaken en kom je steeds meer te weten van Vincent en Oliver.

Het is een redelijk depressieve feel good film. Waar ik mee bedoel dat het wel een echte feel good film is, maar ook wel met redelijk veel nare gebeurtenissen. Nét iets te veel naar mijn smaak. Ik kan daar niet zo goed tegen. Maar Bill Murray is natuurlijk fantastisch, hij, de humor in de film, de beelden, soundtrack en het scenario maakt dat ik het wel een erg toffe film vond.
Tom vond het naar het einde toe veel te sentimenteel worden, en daar kan ik me ook wel in vinden, sommige verhaallijnen hadden niet per se ingelost hoeven worden. Iets waardoor de film iets te veel Hollywood werd in plaats van filmhuis.

Maar alsnog, ik heb veel gegniffeld! En ik gniffel niet zo vaak bij films, dus uiteindelijk zou ik deze zeker aanraden. Zeker als je een cineville pas hebt. Maar ook als je die niet hebt.
Voor als je nieuwsgierig bent geworden is hier de trailer.





5 opmerkingen:

  1. Cool :) Ik wilde 'm al zien en ben blij dat het een aanrader is. Twee weken geleden was ik in Louis Hartlooper (wel effe goed schrijven hè!) en ik vond het een erg leuk pand :) Ik ben er ook al vaak langs op gelopen, maar dacht altijd dat het een restaurant was of zo :P (Niet zo goed opgelet dus.)

    Zelf heb ik een Pathé Unlimited abonnement en dat is ook wel erg chill, hoewel ik daar dus bijna alleen maar "mainstream" films mee kan zien. Wel hebben ze regelmatig PAC-films en hoewel ik zo uit m'n hoofd niet weet waar die afkorting voor staat, zijn dat wel arthouse films. Overigens kom ik doordat ik al wekelijks naar de bios ga, nagenoeg nooit in het filmhuis en dat is wel jammer, want daar heb ik pareltjes als Donnie Darko en Pan's Labyrinth ontdekt. Overigens heb ik in Nijmegen stage gelopen bij het filmhuis en daar kon ik toen gratis naar de film, zodat ik daar wel vette films zoals (vooral) Where the Wild Things Are en ook A Serious Man heb gezien. (En Wickie de Viking, waar ik en een vriend de zaal voor onszelf hadden en we hardop konden praten :P)

    Ik ben benieuwd wat je verder nog gaat zien met je Cinevillepas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha oeps! Idd, wel even goed schrijven ;) ja mooi hè! Waarom was je er toen? Met het bierfestijn? ;) Het zijn ook mooie zalen, en ze vertellen van tevoren altijd wat over de film. Erg leuk vind ik dat.

      De meeste mainstream films zijn ook wel leuk toch? Maar wel fijn dat er ook vaan art house films draaien. Ga je wekelijks? Leuk! Lijkt me ook een goed streven.
      Ahh had me vet geleken om die in de bios te zien! Filmhuizen hebben vaak ook nog wel eens een "...-avond" met films van 1 regisseur bijvoorbeeld, of in die sfeer etc. Dat is ook wel tof. Maar zoiets hebben ze bij Pathe vast ook wel?
      Tof dat je daar stage hebt gelopen! Wat deed je dan? Haha Wickie de Viking! Ik heb ooit met z'n 2en bij Chronicles of Riddick gezeten... verschrikkelijk.

      Ik ook! Misschien wel leuk om er wat vaker over te schrijven:)

      Verwijderen
    2. Haha, nee, niet voor het bierfestijn, maar dat klinkt wel cool! :P Ik was er voor Cinema Curioso, en daar werd sowieso vrij veel verteld, want het waren allemaal losse fragmentjes. Ik weet niet meer in welke zaal het was, maar we moesten door een gaaf café heen. En ook chill dat ze daar speciaalbier hebben, maar dat hoort misschien ook wel bij filmhuizen, want in ieder filmhuis waar ik ben geweest schonken ze meer dan alleen een standaard pils.

      Er zijn zeker veel leuke mainstream films! Ik kom net terug van The Drop, die ik beter vind dat ik verwacht had. Ik maak denk ik vijf keer per maand gebruik van mijn abonnement. Sowieso bijna elke week wel naar een nieuwe film, soms twee en dan eens in de zoveel tijd naar een PAC-film of zo. En zondagnacht naar een horrornacht, waar ik met mijn abonnement bijna gratis heen kan. Veel gave themadingen heeft Pathé niet, maar dus wel de PAC-film op maandag en één keer per jaar of half jaar het PAC-festival (daar zag ik bijvoorbeeld The Grand Budapest Hotel).

      Haha, nee, kan me voorstellen dat jij niet heel vrolijk wordt van Chronicles of Riddick :P Bij LUX (want zo heet het filmhuis (of eigenlijk artplex) in Nijmegen) was mijn opdracht het herinrichten van de facilitaire dienst voor de nieuwe situatie, waarin ze een deel van de organisatie verhuisden naar een ander pand. Leek me heel leuk (ik kwam van een superstage bij Luxor Live), maar het was echt kak. Wel leerzaam in zekere zin, maar dan meer vanuit negatieve ervaringen dan vanuit positieve. Maar films kijken daar was wel heel leuk en ik vind het pand geweldig. Het is vrij modern, heeft negen (!) zalen en een gaaf, groot café, waar je ook goed kunt eten. Het is bovendien een mooie toevoeging aan het centrum van Nijmegen. Ook als je niet naar de film gaat een bezoekje waard.

      Deze bloglezer doe je in ieder geval een plezier met filmverslagen!

      Verwijderen
    3. Oh dat klinkt vet! Ah ja zaal 2 is dat geloof ik. Mooi café'tje inderdaad. Ja nu je het zegt heb ik nooit een filmhuis meegemaakt zonder speciaalbier..

      The Drop, nog niet van gehoord. Een aanrader? Dat is wel vet, ga je ook wel eens in je eentje? Elke zondagnacht? Wat vet dat ze dat organiseren! Je woont ook best wel dicht bij een Pathé toch?
      Jaa ooh The Grand Budapest Hotel.. vet!

      Oh wat jammer dat het zo tegen viel! :/ Gelukkig wel wat van geleerd dan.. maar ja positief leren is toch altijd wel fijner dan de negatieve vorm ;) 9 zalen, wauw! Hmm Nijmegen wil ik sowieso nog wel eens beter onderzoeken, lijkt me een leuke stad.

      Oke fijn om te horen! (heb jij ook weer wat te lezen naast het recept-geklets ;))

      Verwijderen
    4. Hmm, The Drop een aanrader? Ik weet niet. Ik vind 'm goed, maar ik ken jouw filmsmaak niet goed genoeg om in te kunnen schatten of het ook voor jou een geslaagde keuze is. Die horrornacht is niet elke zondagnacht :P Ik zei dat meer om aan te tonen dat ik meer dan wekelijk ga: donderdag was ik naar The Drop en de zondagnacht erna alweer naar de Halloween Horror Night (da's dus één keer per jaar). Ik ga af en toe alleen, want ik woon er idd erg dichtbij (drie minuten lopen of zo), maar meestal wil er wel iemand mee :) Morgen gaan we naar Interstellar, daar ben ik erg benieuwd naar! Hebben jullie alweer een film op de planning?

      Jaaa, Nijmegen is geweldig :) Studentensteden zijn sowieso leuk, maar Nijmegen ligt dan ook nog eens net zuidelijk genoeg om nog wat van dat bourgondische uit Zuid-Nederland mee te pakken. En als oudste stad van Nederland, die tijdens WOII gedeeltelijk in puin heeft gelegen, heeft het een mooi centrum met zowel mooie oude gebouwen als mooie moderne architectuur, waaronder LUX en bijvoorbeeld de Marikenstraat; een winkelstraat die als het goed is een aantal jaar geleden een prijs won voor de architectuur of zo. Qua winkelen is er ook nog een hele gave straat met kleine speciaalzaken: de Lange Hezelstraat. En er zijn heel veel leuke cafeetjes en restaurantjes én een leuk nachtleven en toffe parken en een lange kade en... enzovoorts :P Erg leuke stad dus, voor zowel een dagje als een nachtje uit.

      Verwijderen