maandag, november 4

Vegan challenge

Awkward/most unimpressive #1

 Nice fleece #1

Two perfect examples of what I was like as a teenager. (I kind of still see myself as an teenager but my age really doesn't start with a 1 anymore, ah well)  Me and the horses, I probably still had posters with those furry animals on my wall at the time. Or Spice Girls.. or.. Ville Valo. No that was a bit later.

Anyway, I've been thinking a lot a bout food lately. And mostly 2 things: healthy food, and animal/non-animal food. I've been a vegetarian for.. about ten years now I think? For a while I also ate fish, because of health benefits for I was always tired (of course, if eating fish really is healthy is something we could start a discussion about), and then I kept eating it now and then because of the taste.

I started eating oats in the morning, instead of the honey loops with milk I ate every morning. Then I read about all the super foods and how sometimes raw is better than cooked (resulting in eating raw spinach salads), wanting to make stuff myself (hummus, peanut butter, bread), I bought a juicer (not a slow juicer, but still) and stuff like that.
A while ago I even decided to start eating vegan. Which wasn't a great succes. I wanted to buy meat substitutes but everything had milk or eggs in it. I wanted to eat bread but all I had was peanut butter, so all I put on my bread.. was peanut butter. So I quit, never really eating vegan anyway.
I did however, stopped consuming milk. Also, I stopped eating cheese, except when it was 'needed' for dinner... which actually did result in me eating vegan, except for dinner.

Long stoooorrryyyyyyyy!
So. I started reading Eating Animals by Jonathan Saffran Foer. And godfuckmedamnit, what a good read. I would recommend it to anyone.
And then I read all kinds of posts about the vegan challenge of november. At the day the challenge began, nov 1st, I decided to join. (because I wasn't really focused on the vegan thing in my head yet -I decided it on such a whim- I stuffed a cookie and some black licorice in my mouth, failing hard already on the first morning)

There's not really a point to this blog. There is actually almost never a point to my blogs! Mostly I just think "I need to write about this!!!!" and then halfway through I lose interest and forget what I wanted to say.. yeah..

Maybe the point is, that, even though I know I'm probably sounding like an annoying vegetarian, I just can't get my head around so many people still eating soooooo much meat... (probably) never even thinking about what it really is they're eating.. and how that animal lived or died.. Or, if that doesn't matter; how much poop and antibiotics there is in the meat..
And the almost religious belief that we NEED meat and milk and other animal protein to survive, to stay healthy.. 
Like I said before, if I am ever able to influence people because of my music, I most definitely will.

OKAY XOXO
GOSSIP GIRL


3 opmerkingen:

  1. Ik eet veganistisch! Maar dat was aan de ene kant makkelijker omdat ik toch niet tegen zuivel kan. En eieren maken me misselijk. Dus toen ik vegetarisch werd, werd ik eigenlijk zo goed als veganistisch. Tenzij er eens een keertje ei verwerkt zit in gebak. Maar ik mis de kaas wel enorm, dus dat was de andere kant van het verhaal, ik kon het niet eten en dat was ook niet echt leuk... En de vegan nepkaas uit de winkel is ook niet echt lekker. Dus ik ben nu eindelijk zelf kaas aan het maken, van noten en edelgist, en dat is verrassend lekker. Dat maakt pasta weer echt pasta, als er 'kaas' bij zit. Of ovenschotels. Of tosti's.
    Broodbeleg is idd wel lastig. Ik eet ook veel notenboter (dus niet alleen pindakaas) en veel avocado/guacamole-achtige dingen. En ook zelfgemaakte hummus of kaas. En jam, dat kan ook. Ik weet niet of er in supermarktjam gelatine zit, maar ik koop veel biologisch en daar zit het in ieder geval niet in.
    Ik denk wat veganistisch zo lastig maakt, is dat je je maaltijden echt anders moet gaan inrichten. Ik eet nu dus echt niet meer twee keer boterhammen, en dan avondeten. Maar 's ochtends iets stevigs, pap of een smoothie met superfoods, en 's middags gewoon warm/restjes van de vorige avond of een dikke sandwich met iets eiwitrijks en allerlei groenten erop. En ik ben een wandelende peulvrucht geworden... Daar kan je zoveel mee doen. Bonenpasta maken, bonenburgers, bonensoep, bonensalade, bonen chili, stoofpotjes etc... eigenlijk moet je bereid zijn om een grootafnemer te worden van de peulvrucht. Al was het alleen maar tofu.
    Groente-fruitsapjes zijn ook erg lekker! Leuk dat je dat ook doet... of iig een juicer hebt. Ik doe het veel te weinig, heb een slechte juicer en het geeft zo'n rommel en ik vind dan dat ik iets ecologisch verantwoords met die pulp moet doen, zoals crackers maken. Maar dat bewaar ik dan in een bakje en de koelkast tot ik het weggooi.
    Maar ik snap dat je het niet echt doorzet, ik moest wel ivm allergie voor zuivel, maar het was echt een enorme onderneming om dat allemaal om te gooien en toch voedzaam, goedkoop en lekker te eten. En toch nog sociaal geaccepteerd te worden. Maar iig al goed dat je er iets mee doet, denk ik. Mocht je toch nog iets van de november challenge willen maken, dan hier een tip: zoek vegan recepten op, eindeloos eindeloos, eindeloos...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oja dat is ook zo!
    Wat een fijne reactie, tips zijn altijd fijn! Heb al inderdaad een hele schare aan vegan blogs en opgeslagen veganistische recepten.. ken je milkingalmonds? Ik heb nog niks zoetigs veganistisch gemaakt maar oeee wat lijkt me dat lekker!
    Noten en edelgist? Heb je een recept? Ik zou het wel eens willen proberen! Laatst ook macaroni & cheese gemaakt met edelgist, wel echt fijn dat er iets kaasachtigs bestaat. Want kaas is wel een groot verlies ja ;-)
    Ah biologische jam is ook een goede ja. Hummus maak ik ook al wel eens af en toe, zou ik wat vaker moeten maken, en meer tegelijk.
    Haha ja peulvruchten zijn inderdaad fantastisch! Heb je ook al eens peulvruchten laten kiemen? Is ook lekker.
    Ja dat vind ik ook lastig inderdaad, die pulp die je dan vervolgens weggooit.. heb wel wat receptjes gevonden om er (hartige) koekjes van te maken, of carrotcake muffins ofzo, maar dat is ook zo beperkt. Ik gooi vaak ook nog wel wat van de pulp bij m'n sapje, maar ja dan heb je nog zo veel over.. Zou ook wel ooit een echt goede slowjuicer willen, want ik weet niet of jij ook een gewone hebt? Maar dat werkt inderdaad wel wat minder.

    Ja het lijkt me 'fijn' (nouja.. een allergie is natuurlijk helemaal niet fijn) om zo'n reden te hebben om te stoppen.. want wat ik ook wel lastig vind is het sociale aspect inderdaad, geen vlees eten vinden mensen onderhand wel bijna 'normaal' maar helemaal geen dierlijke producten.. dat vind ik wel lastig om andere mensen 'aan te doen'. Accepteren mensen het bij jou niet sneller omdat het vanwege een allergie is? Hoe ga jij daar mee om? Nog tips voor 'veganist zijn en bij andere mensen eten'? ;)
    En heb jij nog een favoriet recept wat ik echt moeeet proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Milkingalmonds ken ik niet! Ik zal het eens opzoeken.
    Noten en edelgist, is heel simpel, noten met water blenderen, tot de dikte van smeerkaas/roomkaas, en er naar smaak flink wat edelgist bijgooien. That's it. Je hebt niet eens zout nodig.
    Als je echt kaas wilt maken, dus het noten/watermengsel wilt fermenteren, zijn hier een paar recepten:
    http://anunrefinedvegan.com/2012/05/25/smoky-pesto-cashew-cheez/
    http://nouveauraw.com/raw-recipies/spreads-cheeses/cashew-cheese-with-a-rind/
    Ik heb zoiets ook geprobeerd (het bleef de dikte van roomkaas houden, ik heb het niet laten indrogen zoals op die plaatjes) en dat was erg lekker ,alleen wel even uitvogelen en gedoe met kaasdoek, en dure probiotica kopen. Maar voor de smaak maakt het mij niks uit of ik het echt fermenteer of alleen edelgist gebruik.
    Hummus kan je ook invriezen! Dat kan je met veel dingen doen trouwens :P
    Nee, ik heb nog nooit zelf peulvruchten laten kiemen! Dat is dan weer zoiets dat op mijn to-do-lijstje staat, kiemen… ik moet ergens nog zo'n set hebben…
    Ik heb zelf geen slowjuicer, ik heb een gewone die veel pulpresten geeft en weinig sap :P Niet zo handig dus.
    Mensen accepteren het over het algemeen inderdaad sneller als je zegt dat het allergie is. Al blijven de mensen die willen kankeren gewoon kankeren, wat je ook zegt, tja…
    Ik eet niet zoveel met/bij andere mensen, dat wil ik ze niet aandoen… Maar als ik het doe, dan raad ik rijst met tofu/bonen en gewokte groenten aan. Meestal neem ik zelf gewoon wat mee, en als er dan iets is wat ik kan mee-eten, des te beter. Maar als ik een hele avond op een fortuinlijke wortelsalade en groentesoep moet leven, dat trek ik niet, dus ik zorg er voor dat wat ik meeneem meestal vrij stevig en eiwitrijk is, aangezien dat aspect vaak niet veganvriendelijk is. En gewoon (vooraf al) vrij strikt erin zijn dat je voor jezelf zorgt qua eten, voor je het weet ben je ter plekke in een pijnlijke conversatie beland over wat je wel en niet kan eten, en wil de gastheer/vrouw je vanuit de beste bedoelingen iets aanbieden, maar zit er overal iets verkeerds in, en voel je je een pietlut en de ander een slechte gastvrouw/heer, en dat is gewoon niet zo'n gezellig gesprek...
    Een favo recept heb ik niet maar ik zou me gaan verdiepen in bonenburgers want die zijn enorm lekker!
    Oh, en mijn pinterest, waar ik heel veel vegan recepten op heb gepind:
    http://www.pinterest.com/rosestickle/vegan-food/

    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen